Mi történik egy képzésünkön?

Célom, hogy a nem a dogmákat vakon követve, hanem mindenki helyes döntések meghozatalával érezze: Képes bármit megteremteni!

Többször megfigyeltem, hogy valami különleges tér-idő alakul ki a képzéseinken, ahol a megszokottnál jóval hatékonyabban, kézbe simulóan mennek a dolgok.

Szerintem kicsit kedveznek nekünk “fenről”: hogy a korlátozott idő alatt a lehető legteljesebb tudás-átadás történjen. Igaz, mi is igyekszünk: a tanulók szándékának kifürkészésével, csapatépítő játékokkal, jól berendezett “tanteremmel”, jól ütemezett pihentetésekkel, vagy önismereti néptánccal… 

Képzéseink kezdőnapján reggel 9-kor a résztvevők már mint jól funkcionáló, feladatorientált “különítmény” indul ősi ismeretek birodalmába.

Biztonságos közegben

Biztonságos közegben, kísérletekre és játékokra építem fel a tananyag dandárját: hogy mindenki mindig csak annyit teljesítsen, amennyit magabiztosan, sikerben erősödve elvégez.

“Fű alatt”,

anyagpróbáknak és teszteknek álcázva törekszem bepótolni, hogy nem a természetben, a természeti törvényekkel ismerkedve nőttünk fel. Régebben a statika, a méretezés vagy a gördülékeny munkavégzés szabályait minden patakparton gátat építő kisgyermek elsajátíthatta. Manapság ez sokunknak kimaradt. Például nekem is. Én is átestem a “beavatáson”: ezért megértően, jó példákkal és hasonlatokkal írom le a természeti törvényeket.

“Szuperintenzív gyorstalpalón”…

…vezetlek körbe az adott képzés hiánytalan megértéséhez kulcsfontosságú alapismereteken. Csak annyit csinálsz egyszerre, amennyihez minden ismereted, készséged adott. Az csapatom feladata, hogy a ”muníció” rendelkezésre álljon; a Te feladatod csak a jelenlét és az észlelés, és ezekből az összefüggések megértése. A szabályokat, törvényeket az után ismertetem és rendszerezem, miután már felfedezted, saját bőrödön tapasztaltad meg azokat.

“Szuperintenzív gyorstalpalón” vezetlek körbe az adott képzés hiánytalan megértéséhez kulcsfontosságú alapismereteken.

Mese a Napról, Holdról, és a világ teremtéséről…

A kezdeti “forró-kása-kerülgetés”, a “mese a Napról, Holdról, és a világ teremtéséről” okkal történik: így észrevétlenül “tolom rá” a tanulókat az alapkészségek elsajátításával az önálló döntéshozás szabadságába.

Célom, hogy a nem a dogmákat vakon követve, hanem a természetbe “kötve” mindenki helyes döntések meghozatalával a lehető legkerekebben érezze, tudja, és tegye: Képes bármit megteremteni!

A Fecskefészek Otthonomban

Nincs:

“Feszélyezetten érzem magam”: előző napi csapatépítés és a kezdőnapi elállási lehetőség biztosítja, hogy a többiekkel együttműködve, feladatorientáltan tevékenykedhess.

“Nem figyeltem” : annál érdekesebb a “műsor”, hogy ne figyelhess.

“Nem tudom”: mert az elején már megtudtál mindent, ami kellhet a sikeres teljesítéshez

“Nem segítettek”: annyi tanulót engedünk egy képzésre, amennyit maradéktalanul mentorálni és kontrollálni tudunk. Ezen felül a többszörös védelem jegyében “kapitányokat” nevezek ki, akik valamiért jobban átlátják a feladatokat és ők is figyelnek a “csapatukra”. 

Nincs lehetetlen!

Ami van:

“Te magad is megérted és tovább tudod csinálni anélkül, hogy Fruzsinára szükséged volna.” 

“Megtanultam mi az, hogy igazából otthon.”

“Építő közeg, ahol építményeken keresztül építünk hidat az emberi szívekhez és a szabadsághoz.” 

 “A komplex rendszereket oda-vissza ismeri, és nagyon szimplán, józan paraszti ésszel elmagyarázza.”

“Bármikor lehet bátran támaszkodni.”

“Szemléletet ad át, és annak a hitét, hogy bárki képes egy házfelújításba, házépítésbe saját kezével értékeket beletenni.”

Képzéseink kezdőnapján reggel a résztvevők már mint jól funkcionáló, feladatorientált csapat indulnak a vályog tanfolyamra.

Tudás – gyakorlatba csomagolva

A tudást gyakorlatba csomagolva adom át. Azt vallom, a tárgyilagossággal és tettlegességgel rögzített tanulmányok állják ki az idő próbáját. Az igazi “nagy felismerések” is akkor következnek be szerintem, ha érzékeinkkel tapasztaltuk meg őket. Mélyebb ráeszmélés, több irányból rögzített tudás, megmérettetések árán képessé válás: én ezekben hiszek.

Éberség

Az éberség kifejlesztését szintén fontosnak tartom. Mi is éberek vagyunk, és az esetleges aggályokat vagy bizalmalanságokat rugalmasan kezeljük. A résztvevőinket is éberségre tanítjuk, hiszen egy folyton változó világban semmi sem “örökérvényű igazság”. Az embernek alkalmazkodnia hasznos: “itt-és-most” a legjobb döntéseket így tudja meghozni. Ezt csak úgy érheti el, ha kételkedik, próbára tesz és teljes összpontosítással jelen van. Ennek a “skill”-nek a fortélyait is oktatom…

“Csak majdnem-tökéleteset hagyok magam után.”

Ezer meg egy szempont

Nem tartom célravezetőnek a “csak beolvasztod a vályogtéglát, beszalmázod és felkened” – hozzáállást. Ezer meg egy szempontot kell észben tartani és mérlegelni egyetlen mozdulat megkezdése előtt. Ha az alapvetés hiányzott, mi alapján választasz? Aki “instant receptet” akar, annak ott a közösségi média, ahol válogathatja napestig a szemet az ocsútól, kontárt a profitól, pénzhajhászt az elhivatottól.

Egészséges maximalizmus

Mivel a gyakorlaton keresztül tanítok, hagyunk magunk után valami építményt: falat, kertet, kemencét, ólat, bármit. A megvalósításban egészségesen-maximalista vagyok: ezért csak majdnem-tökéleteset hagyok magam után. Mindezt mégis hogyan nulláról induló tanulókkal? A fenti elveket szervesen összevonva és egyesítve úgy fest, ez lehetséges.

Ezer meg egy szempontot kell észben tartani és mérlegelni egyetlen mozdulat megkezdése előtt. Az alapvetés nem hiányozhat.
Mivel a gyakorlaton keresztül tanítok, hagyunk magunk után valami építményt: falat, kertet, kemencét, ólat, bármit.

Folyamatos sikerélmény

Rávezető és egymásra épülő feladatokkal, folymatos kontroll alatt, játszva értheted meg, mit miért kell. Mivel a miért?-eket már érted, így te magad is törekedni tudsz a tökéletesre. A betanulási folyamat alatt folyamatosan melletted állunk, és árgus szemekkel figyeljük munkádat. Ha technikád már elég jó, akkor “jogosítványt” kapsz: az adott feladatot már lazább szakmai felügyelet alatt önállóan, a saját tanulságaidat megélve végzed. Ilyenkor úgymond hagyunk, hogy a saját károdon tanulj, például szándékosan vannak kevésbé kezes vagy életlen szerszámaink, amik körbe járnak, hogy mindenki megérthesse a szerszámok milyenségének a fontosságát is a technikák mellett. Mivel minden feladat egymásra épül, csak olyat csinálsz mindvégig, amit értesz és amit jól tudsz csinálni, így folyamatos sikerélmény lesz a “hajtóanyagod”. 

Megtanítunk tesztelni és kipróbálni. Ezzel a tudással felvértezve onnantól lényegesen nehezebb – ha kellően alapos vagy, lehetetlen – téveszteni! 

Számomra is tanulságos minden egyes alkalom, amikor átadhatom gyakorlati tapasztalatok mentén csiszolódott tudásomat. Minden lehetőséget megragadok ismereteim fejlesztéséhez, és az mindig szélesíti látómezőmet, amikor tanulóim szemével láthatom a világot.

Töltsd nálunk
az 50 óra közösségi szolgálatot!

A törvény kimondja, hogy az érettségi vizsgák megkezdésének feltétele minimum 50 óra közösségi szolgálat elvégzése.

A Fecskefészek Otthonom Egyesület a Vasi Diák Közösségi Szolgálattal együttműködve lehetőséget biztosít az 50 óra közösségi szolgálat letöltésére érettségi előtt álló diákoknak.

  • Ha olyan diák vagy, aki a hagyományos építészeti módok után érdeklődik.
  • Kíváncsi vagy, hogy nálunk milyen munkák zajlanak.
  • Szereted a természetet.
  • Szeretnéd megtanulni, hogyan lehet a természetben fellelhető anyagokból építeni,akkor gyere hozzánk, és töltsd nálunk a közösségi szolgálatot!

A https://www.vdksz.hu/ weboldalon megtaláltok bennünket a fogadó intézmények listájában. Fogadó intézmények listája. Katt ide. Valamint a letölthető dokumentumok között megtaláljátok a közösségi szolgálathoz kapcsolódó dokumentumokat és tájékoztatókat is. Ha további információkra van szükséged, akkor írj e-mailt a szia@fecskefeszekotthonom.hu e-mail címünkre, vagy hívd a +36 30 225 2800 mobilszámot.

Tekints be az FFO életébe!

Pillanatképek az FFO Egysület eseményeiről, képzéseiről, tanácsadásairól

A meszeletlen vályogfal repedéseinek, vizesedésének, omlásának javítását megtanítjuk kurzusainkon, bemutató oktatásainkon.
A természettel egyensúlyban, harmóniában élés tanulása, egyenes út a harmónikus élethez és élettér megteremtéséhez.
Annyi tanulót engedünk jelentkezni egy képzésre, amennyit maradéktalanul segíteni, mentorálni és kontrollálni tudunk.
Te feladatod csak a jelenlét és az észlelés, és ezekből az összefüggések megértése. Ezeket fogod a gyakorlatban alkalmazni.
A szabályokat, törvényeket az után ismertetem, rendszerezem, miután már felfedezted, saját bőrödön tapasztaltad meg azokat.
A tanulók szinte észrevétlenül sajátítják el az alapkészségeket, ami később az önálló döntéshozatalaikban teljesedik ki.

A tudás hatalom

Win-win szituációban, jól felkészítve, kellő munícióval és felvértezve, új barátok között, jó kedvben, egy emelkedett síkon ismertetjük meg Veled képzéseinken: a tudás hatalom!

Ha nem hiszed, járj, utána!

„Fruzsina rendkívül gyakorlatias tudást ad át egyszerűen, amire bármikor lehet bátran támaszkodni, és elő lehet venni a Fruzsina által adott tanácsokat sok helyzetben, amikor egy-egy kérdést el kell dönteni. Addig magyarázza a dolgokat, amg meg nem értjük. Igazából szemléletet ad át, és annak a hitét, hogy bárki képes egy házfelújításba, házépítésbe saját kezével értékeket beletenni.”
Nóra

További véleményekért KATT IDE!